Nacionalistička ideologija je temeljna politička legitimacija i vladajuća paradigma u Srbiji i regionu
Intervju Milivoj Bešlin, istoričar
Ovaj razgovor sa istoričarom Milivojem Bešlinom vođen je neposredno
pošto je svedočio u procesu za rehabilitaciju Nikoli Kalabiću – jer se državni
tužilac žalio na prvostepenu, rehabilitujuću presudu – i svega nekoliko dana
nakon što je grupi srpskih istoričara zabranjeno učešće na tribini u Banjaluci.
Povoda je, dakle, bilo i više nego što je potrebno.
Bili ste svedok u procesu za
rehabilitaciju Kalabića. Kako vidite ulogu istoričara u tim procesima.
Svedočim pred Višim sudom u
Valjevu. Tužiteljka se žalila na rešenje o rehabilitaciji. Sudija je korektan i
profesionalan. Iako me satima ispituje, često i na okolnosti koje nisu
relevantne ili se meni tako čini, trudi se da pokaže širinu. Advokat predlagača
Kalabićeve rehabilitacije u jednom trenutku me pita mislim li zaista da su
svedoci 1945. pred Državnom komisijom mogli da se sećaju šta se dogodilo dve
ili tri godine ranije. Čudim se pitanju i podsećam da Specijalni sud i
tužilaštvo za ratne zločine i danas postoje u Beogradu i sude optuženima za
zločine počinjene tokom ratova koji su se desili pre četvrt veka. Uostalom,
odgovaram mu kontrapitanjem, misli li da bi majka kojoj su pred očima zaklali
dete mogla da zaboravi. Naglašeno se trudim da tokom svedočenja ne budem
advokat bilo koje strane u jugoslovenskim ratovima tokom Drugog svetskog rata.
Branim struku i metod. Trudim se da sudu ponudim jedno razumevanje istorije i
prava koje će ih uveriti u štetnost postupka koji je na svom kraju imao
obeskrivljavanje komandanta kolaboracionističke formacije koja je počinila
nezapamćene zločine nad seljačkim stanovništvom okupirane Srbije. Ipak, jedan
princip sam prekršio. Istoričari ne treba da budu svedoci na sudu, osim kao
građani (očevici). Istorijsku istinu ne bi trebalo da utvrđuje sud već kritička
istoriografija. Jedino “svedočenje” koje rado prihvatam ovih dana bila je priča
za Peščanik o srpsko-albanskim odnosima tokom 20. veka.
Šta su rehabilitacije donele srpskom
društvu?
Posle skupštine Srbije, koja je donosila sramne revizionističke zakone, pa Vlade
Srbije, koja je svojevremeno osnivala “specijalne komisije” za “otkopavanje istorije”
i, najzad, sudstva – sve grane vlasti dale su ogroman doprinos revizionističkim
politikama istorije. Stotine odluka o rehabilitacijama, uglavnom kvislinga iz
Drugog svetskog rata, to je korpus pseudoistorije koji je napisalo srpsko
pravosuđe. Istoričari su i tu bili tek prateći vokali, uglavnom bacajući struku
i lični i profesionalni integritet pod noge. Nažalost, akteri revizionističkih
politika uglavnom su bili i jedini glasovi koje je sud dozvolio da se čuju.
Tako je i Nikola Kalabić rehabilitovan. Komandant četničke Gorske garde, strah
i trepet seljačkog stanovništva okupirane Srbije, poznat po klanjima,
silovanjima i pljački. Nakon akcija pustošenja sela i terora nad civilima, umeo
je da svome komandantu Draži Mihailoviću pošalje depešu koja bi se završavala
rečenicom – “sve sam poklao”.
Da li je istorija u Srbiji
učiteljica života ili sluškinja?
Dvadeseti vek se pokazao kao
najpogodnija platforma za konstrukciju poželjne slike prošlosti. I dok je
istorija podešavana, romantizovana, prilagođavana novom ideološkom hegemonom
narativu, stvarnost – politička, društvena, ekonomska, kulturna – samo je
potvrđivala besmislenost iluzije da je falsifikovanje i politička upotreba
prošlosti održiv proces. Kod nas, kao i drugde u istočnoj i srednjoj Evropi država
je bila katalizator istorijskog revizionizma – izvrtanja, falsifikovanja,
prećutkivanja i ideološkog prevrednovanja prošlosti. Istoriografija je pristala
ili makar njeni delovi, da igra ulogu sluškinje političkih elita.
Prošlost legitimiše. Nacionalistička ideologija – temeljna politička
legitimacija i vladajuća paradigma u Srbiji, regionu i većem delu Evrope –
posebno prisan odnos ima prema istoriji. Velikan istoriografije Erik Hobsbom pisao
je da nacionalizam zahteva suviše mnogo verovanja u ono što očigledno nije
tačno. Prevedeno na srpski, kako je govorio tokom krvavog rata za jugoslovensko
nasleđe otrovni nacionalistički pisac i propagator – između istine i Srbije,
biram Srbiju. Mnogi istoričari odavno su prigrlili navedeni obrazac.
Gde je srpska istorija u evropskim
okvirima?
Koliko je srpska istoriografija ispala iz globalnih naučnih tokova, svedoči
i reakcija na posetu jednog od najcenjenijih svetskih istoričara današnjice –
Maksa Berholca. Stupidarija ultradesničarskih istoričara kojom su osporavali
briljantnu monografiju Holma Zundhausena, (“Istorija Srbije od 19. do 21. veka”)
argumentom da “stranac” ne može da razume “našu” istoriju, izgleda se iznova
pojavila u mnogo težim društvenim okolnostima ponovne izolacije i
provincijalizacije. “Nasilje kao generativna sila” Maksa Berholca jeste obrazac
kako se piše istorija. Knjiga daje odgovor na pitanje zbog čega se na Balkanu,
a Srbija u tome prednjači, nasilje samo opisuje da bi se na površinskom nivou
ubirali populistički poeni, a ne postoji minimum napora da se ono dubinski
objasni. Najzad, koliko bi domicilnih istoričara bilo u stanju da shvati Berholcov
koncept identiteta kao socijalnih konstrukata, kada svojim studentima pričaju o
večnom i nepromenljivom, zauvek datom identitetu, kao nekoj vrsti genetskog
koda.
Kakvo je stanje sa istorijom u regionu?
Proteklog meseca proveo sam mnogo
vremena u Zagrebu učestvujući na manifestaciji Clio fest i u Sarajevu na History
festu. Teško je opisati sve panele, konferencije, debate, promocije knjige,
izložbe i druge prateće programe tokom nekoliko dana, koliko su trajale obe
manifestacije. Tako jedno društvo živi, na taj način se istoriografija čupa iz
kandži ideoloških i političkih zloupotreba. Ne čudi me što se ništa slično nije
pojavilo u Beogradu i Srbiji. Tamo gde se negira pluralni i kritički karakter
istorijske nauke ne može doći do manifestacije koja služi navedenim ciljevima.
Monolitnoj i autoritarnoj nacionalističkoj ideologiji potrebna je
jednodimenzionalna istoriografija.
Prema nekim informacijama, grupi
istoričara zabranjena je tribina u Banjaluci?
“Srbija na steroidima” je manji bosanskohercegovački
entitet. Zbog toga nam je u Banjaluci faktički zabranjeno održavanje naučnih
debata u okviru History festa. Ipak,
za razliku od anonimnih kukavica koje su nas dočekale nepotpisanim, ogavnim
pamfletom-napadom, mi smo pod svojim imenima došli u Banjaluku i održali
predviđeni program, makar i u potkrovlju hotela u kojem smo bili smešteni.
Anonimne kukavice i fašistoidni propagatori, čuvari nakaznog poretka na kojem
je nastao kontroverzni entitet ‒ nisu nas uplašili, a nisu ni pobedili.
Istorija se ne može zaustaviti, ne može se trajno falsifikovati, ne vredi je
tako uporno negirati. Svaki takav pokušaj besmislen je i privremen. Neznalice i
revizionisti to nauče na teži način.
Mijat Lakićević
Novi magazin, 13. jun 2019.